logo fokkelien

  Varia van Fokkelien

De Sint-Gudulakerk te Lochem

Reilen en zeilen in de middeleeuwen

omslag blad SOGKTussen 1995 en 2001 heb ik veel onderzoek gedaan naar de Sint-Gudulakerk in Lochem. Het ging me niet om de bouwgeschiedenis, maar vooral om het menselijk reilen en zeilen eromheen. Veel van die verhalen verschenen in het blad van de plaatselijke Historische Vereniging, Scholtampt van Lochem - later Land van Lochem - andere op de door mij gebouwde website van het Historisch Genootschap Lochem-Laren-Barchem.
Het artikel dat je hier kunt downloaden of gewoon bekijken, kun je zien als een afronding van al dat onderzoek. Het is in het voorjaar van 2001 verschenen in het Bulletin van de Stichting Oude Gelderse Kerken.

Iedere keer als ik ernaar keek, ergerde ik me aan de slechte scan van het artikel. Ik heb het dus opnieuw gescand, maar toen werd het wel 10 x zo zwaar. Na wat geëxperimenteer heb ik gekozen voor een mix tussen het oude en het nieuwe bestand, en het is nu 3,5 x zo zwaar geworden. Dat vond ik nog wel aanvaardbaar. Ik hoop eventuele belangstellenden ook! Zie link hiernaast naar Kerkgeschiedenis Lochem.

Foto's

De foto's zijn niet erg fraai overgekomen in het pdf-bestand, dus hier heb ik er een aantal in kleur geplaatst: duidelijker en mooier. Meer informatie over de afbeeldingen vind je in het artikel.

Gudulakerk Lochem
Foto hierboven: De Gudulakerk in kleur.
Hiernaast: Rochus, heilige van de pest (zwarte dood), schildering op een pilaar.
De heilige Rochus

plattegrond Lochem

Deze plattegrond van Lochem is in opdracht van Philips II getekend door Jacob van Deventer in 1560. Ik heb erop genoteerd waar de pastorie waarschijnlijk gelegen heeft, en via welk straatje de priesters naar de kerk liepen.

kaart Lochem en omgeving

Ook deze plattegrond is in opdracht van Philips II getekend door Jacob van Deventer in 1560. Ik heb erop genoteerd waar het Kedingerwolt (ook wel het ‘woud Deypenheym’ genoemd) waarschijnlijk gelegen heeft.

Home | NAAR BOVEN



Laatste versie: dinsdag 25 februari 2020